Mai mult de jumatate dintre soferii din Romania vor trebui sa renunte la masinile pe care le conduc acum, in mai putin de patru ani, potrivit unei propuneri de directiva care se discuta acum la nivelul Comisiei Europene. Conform acesteia, si Romania va trebui sa scoata de pe drumurile publice toate masinile poluante, adica cele care au motoare non-Euro. Data-limita pina la care nu va mai trebui sa circule nici o masina non-Euro este 1 ianuarie 2012, iar cheltuielile pentru casarea acestor masini vor fi platite de stat.

„La nivelul Uniunii Europene se discuta tot mai intens asupra unei directive de scoatere incepind cu anul 2011 a autoturismelor non-Euro. In aceste conditii, Romania va asigura de la bugetul de stat toate costurile de casare si dezmembrare a autoturismelor non-Euro“, se mentioneaza in nota de fundamentare a actului normativ emis de Guvern pentru ultima varianta a taxei auto.

Ministrul Mediului, Attila Korodi, spune ca masura va privi mai mult de jumatate dintre posesorii de autoturisme. „Cred ca, daca va fi adoptata aceasta directiva, Romania va avea probleme. 60% din parcul auto al Romaniei este non-Euro, ceea ce inseamna ca ele trebuie retrase de pe piata“, a explicat Korodi.

Potrivit oficialilor de la Registrul Auto Roman, in Romania sint inmatriculate in prezent 4,9 milioane de automobile, ceea ce inseamna ca peste 2,9 milioane de masini sint non-Euro si vor trebui scoase din circulatie. Masura ii va privi in special pe toti cei care poseda Dacii fabricate inainte de 1998. De asemenea, cum standardul de poluare Euro 1 a devenit obligatoriu in Europa in 1993, trebuie sa renunte la masini mare parte dintre cei care au automobile fabricate in strainatate inainte de aceasta data.

Statul nu va plati nimic oamenilor care vor trebui sa renunte la masini. „Nu se va acorda nici o despagubire. Omul este in cunostinta de cauza si avertizat din timp ca masina nu mai respecta normele de mediu“, ne-au declarat surse din Ministerul Finantelor. Potrivit acestora, ar putea fi acordat doar un stimulent pentru a-i determina pe oameni sa duca masinile la centrele de reciclare, scutind astfel autoritatile de cheltuielile de ridicare a lor de pe strada.

Integral in Cotidianul.