Desi functioneaza, teoretic, de aproape doua luni, Agentia Nationala de Integritate (ANI) nu este capabila, deocamdata, sa controleze averea vreunui demnitar, chiar daca au inceput deja sa apara primele sesizari. Vicepresedintele ANI, Alexandru Macovei, sustine ca institutia se lupta sa se puna pe picioare, duce lipsa de bani, dar si de inspectori de integritate.

Evenimentul zilei Legea Agentiei Nationale de Integritate (ANI) a intrat in vigoare la sfarsitul lui noiembrie, in urma cu aproape doua luni, cand ar fi trebuit sa fie deja functionala. S-a intamplat acest lucru?

Alexandru Macovei: In acest moment, ANI nu are presedinte. Ca sa va faceti o idee clara, dupa ce am castigat concursul din luna septembrie, eu am depus juramantul la Senat abia pe 5 noiembrie, ca vicepresedinte. Din acel moment nu am putut face nimic decat sa stau si sa ma uit la cladire, pentru ca nu puteam sa accesez bugetul.

Singurul ordonator de credite prevazut de lege este presedintele, iar eu, ca vicepresedinte, nu aveam aceasta atributie. Guvernul a dat o ordonanta de urgenta pe 8 decembrie si mi-a dat acces la buget. Abia pe 10 decembrie am putut sa incep sa fac plati, sa cumpar scaune, birouri, calculatoare, laptopuri, softuri... Cladirea mi-a fost predata goala.

In acest moment, aveti oameni cu care sa puteti lucra?

Exista doua categorii de angajati. Cei de la cabinetul presedintelui si vicepresedintelui au fost oamenii cu care am inceput efectiv, adica sa caut oferte pe internet, am maturat, am spalat geamuri... Apoi, cam in jurul datei de 20 decembrie, ANAF si Ministerul Justitiei au detasat 10 oameni.

Ei au organizat procedurile de achizitii publice si se ocupa si de resurse umane, comunicare sau monitorizarea presei. In ianuarie au mai venit de la Agentia Nationala a Functionarilor Publici trei persoane care ne vor ajuta sa organizam concursurile pentru angajarea inspectorilor de integritate.

Dar s-a verificat vreo declaratie de avere pana acum?

Nu, pentru ca nu avem inspectori de integritate. Ei nu pot fi angajati decat in urma unui examen, iar regulamentul de concurs trebuie sa fie aprobat mai intai de Consiliul National de Integritate (CNI). Eu am facut proiectul de regulament inca din 15 decembrie, dar, pana acum, CNI nu a putut sa-l ia in discutie.

Am promisiuni ca la urmatoarea sedinta se va aproba, dar de atunci pana cand va avea loc examenul efectiv o sa mai dureze cam 35-40 de zile. In cel mai optimist caz, la 1 martie vom avea primul inspector de integritate si, respectiv, prima declaratie de avere verificata. Acum facem taieturi din ziare, ne facem un stoc, dar deocamdata nu putem decat sa ne uitam la ele pentru ca nu avem inspectori carora sa le dam in lucru.

Ati primit pana in acest moment vreo sesizare?

Da. Avem deja trei sesizari, dintre care doua au fost depuse de asociatii neguvernamentale si se refera la averea unor magistrati din tara. A treia a venit de la Corpul de Control al guvernului si se refera la unele incompatibilitati ale unei persoane din invatamantul superior. Dar aceste sesizari trebuie si ele sa astepte pana in momentul in care vom avea inspectori de integritate, pentru ca legea este foarte clara, numai ei pot sa faca verificari si nimeni altcineva, nici macar presedintele sau vicepresedintele.

Totusi ANI este o institutie foarte noua. Stiu cetatenii despre existenta ei? Cum va propuneti sa-i informati?

In doua-trei saptamani, o sa fie gata si site-ul de internet si o sa facem si o lansare publica a agentiei. Pana acum, noi nu am primit nicio sesizare din partea unei persoane fizice, dar speram ca se va intampla si acest lucru odata ce vom lansa oficial institutia si ne vom crea canale de comunicare.

Cine se poate inscrie la concurs ca sa devina inspector ANI?

Avem in schema 106 posturi de inspectori de integritate. Ei trebuie sa fie ori juristi, ori economisti, de la debutanti, adica tineri care au terminat ieri facultatea, dar si oameni cu experienta in aceste domenii. Nu vor fi foarte multi debutanti, pentru ca, pana la urma, ANI nu e o scoala, desi mi-ar fi placut sa fie mai multi oameni pe care sa-i formam noi aici. Timpul este insa deja depasit fata de angajamentele care s-au luat.

Daca un cetatean ar vrea sa faca o sesizare maine, cum procedeaza?

Pai, trebuie fie sa vina personal la sediu si sa o depuna, fie o poate face prin posta sau prin e-mail. Dar agentia nu face decat sa o stocheze undeva si sa astepte debutul activitatii, cand vor fi inspectori.

Evenimentul Zilei